Frakt och leverans
Nedan kan du läsa om frakt och leverans för hejgaston.se.
Frakt och leverans
Gaston erbjuder flera leveransalternativ för att passa Dina behov. Du kan välja mellan ICA Paket, Instabox, Budbee och Postnord.
Leveransalternativ och tider
Förutsatt att alla varor Du beställt finns i lager skickar vi din order samma eller nästkommande dag. Leveranstid beror på det leveransalternativ Du väljer och tar vanligtvis 1-3 dagar. Till vissa delar av Norrland och Gotland kan det tillkomma 2 dagars leveranstid. Vid röda dagar samt helgdagar kan leveranstiden bli fördröjd på grund av högt tryck hos fraktbolagen.
På www.hejgaston.se kan Du som kund välja mellan flera fraktalternativ:
ICA Paket
- Paketet samåker med maten till ICA butiken, miljövänligt!
- Hämta ditt paket när Du handlar mat, vid butikens paketutlämning
- Finns på utvalda ICA butiker
Instabox
- Levereras till paketskåp
- Du får en pinkod via Instabox-appen eller SMS för att hämta ut Ditt paket. Verifiering via Bank-ID kan komma att krävas
Budbee
- Levereras hem till Din dörr
- Med detta leveransval godkänner Du att Budbee får ställa paketet utanför Din dörr. Kvittensen anses ha lämnats när chauffören lämnat paketet. Du behöver alltså inte vara hemma för att ta emot det
Postnord
- Välj mellan hemleverans, ombud eller paketbox
- Vid leveransval hemleverans godkänner Du att Postnord får ställa paketet utanför Din dörr. Kvittensen anses ha lämnats när chauffören lämnat paketet. Du behöver alltså inte vara hemma för att ta emot det
Fraktkostnader och fri frakt
Fraktkostnaderna varierar beroende på leveransalternativ.
Uthämtning och legitimation
Vid uthämtning av paket hos ombud är liggetiden 7 dagar. Legitimationskrav gäller och godkända ID-handlingar inkluderar körkort, pass, ID-kort och BankID (för vissa ombud).
Spårning och avisering
Du får avisering via SMS, e-post eller app när Ditt paket är på väg och när det finns att hämta. Det skickas från det fraktbolag du valt.
Förseningar
Vid oförutsedda förseningar kan leveranstiderna komma att förlängas. Du kommer då att bli meddelad via SMS, e-post eller app. Du har som kund alltid rätt att häva Ditt köp vid leveransförseningar genom att kontakta vår kundservice.
Ej uthämtade/mottagna paket
Om Du har valt att få Din beställning skickad till ett ombud, en Gaston-butik eller till en paketbox (Postnord eller Instabox) för upphämtning ligger Din beställning hos ombudet, den aktuella butiken eller i paketboxen under en viss tid efter att Du aviserats om Du ska hämta beställningen. Därefter skickas beställningen tillbaka till Gaston.
Om Du har valt att få Din beställning hemlevererad och beställningen inte går att leverera, kommer beställningen att skickas tillbaka till Gaston.
Om Du inte hämtar ut Din beställning i tid eller vi inte lyckas nå Dig vid hemleverans på grund av att Du angett felaktiga eller bristfälliga uppgifter, kommer vi att debitera Dig 200 kronor för frakt- och hanteringskostnader.
Ändrat leveranssätt
Vid vissa tillfällen kan vi behöva ändra det leveranssätt Du har valt. Detta kan ske om vårt system felaktigt har bedömt vilka alternativ som är tillgängliga för Din beställning, med hänsyn till paketets vikt och leveransadress. I sådana fall kommer vi att välja ett alternativ som ligger så nära det ursprungliga leveranssättet som möjligt
Om varor saknas på lagret
De varor som finns exponerade på www.hejgaston.se vid beställningstillfället lagerhålls men det kan ske förändringar i lagret fram till dess att varan plockas. Om en beställd vara inte finns i lager när ordern plockas är Gaston inte skyldigt att leverera varan och Du kommer då att krediteras varans värde.
Om detta sker så skickar vi resterande varor i Din order, och meddelar Dig så snabbt som möjligt via e-post. Vi får oftast in slutsålda produkter inom några dagar, så att Du kan lägga en ny beställning inom kort.
Problem med leverans
Vid problem med leverans, kontakta i första hand det fraktbolag Du har valt. Vid övriga frågor är Du välkommen att kontakta vår kundservice.
E-post: hejgaston@ica.se
Anmäl fel till oss!
Transportskador
Om Ditt paket har blivit skadat i transporten önskar vi att Du anmäler detta direkt till vår kundservice. Om Du valt att hämta ut paketet hos ett ombud ska Du inte ta emot paketet om Du ser att det är skadat.
E-post: hejgaston@ica.se
Felaktig eller skadad produkt
Om Du mottagit felaktig eller skadad produkt från oss önskar vi att Du anmäler det direkt till vår kundservice.
E-post: hejgaston@ica.se